5 Kasım 2009 Perşembe

Medya nedir?

Girdiğimiz çağ, bilim, iletişim ve bilgi çağı. Yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren hızlı bir bilgi akışı içine girdik. İletişim bilimci McLuhan’a göre dünya küresel bir köy haline geldi.

Bağdat’a atılan bir bomba sanki yanımıza düşmüş gibi hissedebiliyoruz. Medya aracılığıyla insanlar savaş cephelerinde, depremde yıkılan evlerin içinde, Afrika’da açlıkla mücadele eden bir kabilenin ortasında, futbol statlarında ve yaşamın her yerinde.

Bu bilgi akışını sağlayan medya günden güne teknoloji ile gelişerek evlerdeki yerini sağlamlaştırıyor.

Kitle haberleşmesini sağlayan radyo, televizyon, gazete kuruluşlarından oluşan medya yaşamımızın ayrılmaz bir parçası olarak görevine devam etmektedir.

Türkiye’de özel radyo ve televizyonların 1990’lı yıllarda kurulup yayılmasıyla birlikte bu kelimeyi kullanmaya başladık. Medya genel tanım olarak her türlü sözlü yazılı ve görüntülü basın olarak özetlenebilir.

Medya denince, bir topluma mesaj ve bilgilerin iletilmesi ve kültürel siyasi uygulamaların güncelleştirilmesi yönündeki işlevi tamamen ya da kısmen yerine getirme olanağını sağlayan bütün iletişim sistemlerini anlıyoruz.

Kısaca medya dediğimizde her türlü iletişime olanak sağlamak üzere kurulmuş olan sosyal yapıları, biraz genişlettiğimizde bu yapılar için gerekli olan araçları anlıyoruz.

Medya deyince bir topluma; mesaj ve bilgilerin saklanması, uzaktan iletilmesi ve kültürel siyasi pratiklerin güncelleştirilmesi yönündeki üç temel işlevi tamamen ya da kısmen yerine getirme olanağını içine alan bütün iletişim sistemleri olduğunu söyleyebiliriz. Şu ya da bu biçimde saklamak, sonuç olarak enformasyonları biriktirme imkanını vererek onları bir perspektif içine yerleştirmek ve belli yoğunlukta bir düşünsel çalışma yürütmek anlamına geliyor; yani bilginin ve onun eleştirisinin gelişimine izin vermek . Yazı veya başka kitle iletişim araçları yoluyla uzaktan iletişim kurmak demek, aynı zamanda mekan ve zamanın buyruğundan kurtulmak, bilginin ortaklaştırmasını sağlamak, bir de bu bilgilere bağlı pratikleri ve modelleri yeniden örgütlemek demektir.

BARBİER Frederic, LAVENİR, Catherine Bertho, Diderottan internete medya tarihi, Okyanus Yayınları, Çeviren Kerem Eksen, İstanbul,Aralık, 2001

Hiç yorum yok: