19 Eylül 2007 Çarşamba

İLETİŞİME 'ÇOCUK ODAKLI HABER' DERSİ

UNICEF Türkiye İletişim Sorumlusu Sema Hosta, iletişim fakültelerinde çocuk haklarına uygun ve çocukların zarar görmeyeceği şekilde haber dili kullanımının öğretileceğini bildirdi.



Hosta, Türkiye'nin de imzaladığı Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin temel alındığı çalışmaya ilişkin ''İletişim fakültesi öğrencilerine çocuk lisanını, çocuk haklarına saygılı haber yazmayı öğreteceğiz. Türkiye'nin bir çocuk lisanı geliştirmesi lazım. Nasıl ki bir kadın lisanı geliştirdik, çocuk lisanını da geliştirebiliriz. Çünkü onlar bugün çocuk, yarın değil. Her şey değişiyor ve onlar en güçlü etkenin diliyle, medya söylemleriyle büyüyor, şekilleniyor'' diye konuştu.

-BASIN TEMSİLCİLERİNE EĞİTİM-

Sema Hosta, ilk olarak 2003 yılında Doğu Anadolu bölgesinde yürütülen aşı kampanyası sırasında bu fikrin ortaya çıktığını belirterek, şunları söyledi:

''Hedefimiz, medyanın bu tür sosyal projelerdeki rolünü artırmaktı ve başarılı da olduk. Birçok basın mensubu sabah haberlerini yazdı, öğleden sonra bizimle vatandaşları aşı kampanyasına katılmaya çağırdı. Diyarbakır'daki toplantı esnasında da bu fikir ortaya çıktı.''

Şiddet içerikli haberlerin çocukları etkilediğini, bazılarının ise rol model teşkil ettiğini anlatan Hosta, ''Diğer taraftan istismar veya kaçırma olayına karışan çocuğun adı saklı tutuluyor ama çocuğun nerede oturduğu sokağına kadar belirtiliyor. Kimlik saklanması nerede kalıyor o zaman? Haberlerde, savaşın içerisinde hep çocuklar ön planda. Şiddet ögeleri her yerde, internetin içerisindeler. Bunların olmaması gerektiği konusunda toplantıdaki herkes aynı fikirdeydi ve biz 'Çocuk Dostu Medya İletişim Ağı'nı kurduk.''

-ÇOCUK DOSTU MEDYA İLETİŞİM AĞI-

Oluşturdukları ''Çocuk Dostu Medya İletişim Ağı''na üye olan basın mensuplarının çocukla ilgili bir haber yaparken temel hareket noktalarının ''Tüm etik kuralları takip edeceğim, çocuğun üstün yararını dikkate alacağım, çocuğun özel hayatına saygılı olacağım ve o çocuk benim çocuğummuş gibi hareket edeceğim'' şeklinde olduğunu anlatan Hosta, Bağımsız İletişim Ağı (BİA) üyeleriyle 2006 yılında gerçekleştirdikleri 7 bölge toplantısıyla bu konuda dünyada bir ilki başararak ''basın mensuplarına hizmet içi eğitim'' verdiklerini söyledi.

-''ÇOCUK ODAKLI HABERCİLİK''-

Hosta, düzenledikleri bu toplantıları BİA'nın desteğiyle ''Çocuk Odaklı Habercilik'' isimli kitapta topladıklarını ve kitabın içerisinde de ''Çocuk Hakları Sözleşmesi'', ''Türkiye'de Binyıl Kalkınma Hedefleri'', ''Haberin Konusu Olarak Çocuğun Hakları'', ''Çocuğun Medya Kullanmasına Yönelik Hakları'' başlıklarının yer aldığını kaydetti.

Toplantılara katılan basın mensuplarına bu kitabın yanı sıra ''Çocuk Hakları ve Medya'', ''Çocuklarla Görüşme'' kitapçıklarını verdiklerini bildiren Hosta, ''Diğer taraftan bir çocukla nasıl röportaj yapılır, bu esnada yanağı okşanır mı, ona çocuk gibi mi davranılır, bunları konuştuk. Çocukların zarar görmeyeceği bir dilde haber yazmak hiç de zor değil'' dedi.

Eğitim programlarında çocukların yer almadığını belirten Hosta, ''Bundan sonraki toplantılara çocukları da götüreceğiz. Çünkü biz UNICEF programını bile çocuklarla hazırlıyoruz ama bu deneme süreciydi. Bundan sonra çocukları da katacağız'' diye konuştu.

-PİLOT DERSLER, GALATASARAY VE ANADOLU ÜNİVERSİTELERİNDE-

Hosta, gerçekleştirdikleri toplantılar esnasında, iletişim fakültelerine ders hazırlamaya karar verdiklerini ve bu fikri Türkiye'deki iletişim fakültelerinin dekanlarına önerdiklerini anlattı.

Fakültelerin dekanlarının bu fikre olumlu yaklaştığını ifade eden Hosta, şunları kaydetti:

''Bunun çok önemli bir konu olduğunu ancak medya etiği dışında çocuk haklarına yönelik derslerin müfredatta yer almadığını söylediler. Bu çalışmada yer alabileceklerini belirttiler. Hak odaklı haberciliğin içerisinde bir konu başlığı olarak sunuluyordu bu. Şu anda bir grup öğretim üyesi, lisans düzeyinde bir çalışma hazırlıyor. Bu çalışmayı ekim ayında bitireceğiz ve pilot uygulama bu dönem Galatasaray ve Anadolu Üniversitesinde yapılacak.''

''Çocuk Odaklı Habercilik'' dersini öğretim üyelerinin vereceğini ve bu eğitimcilerin, ''çocuklar ve iletişim alanında başarılı'' olduğunu vurgulayan Hosta, derslere katılan öğrencilerin daha sonra çocuklarla da bir araya gelerek dergi, haber, röportaj gibi çalışmalar yapacaklarını söyledi.

Pilot uygulama sırasında çalışmanın eksikliklerinin ortaya çıkacağını ve öğretim üyelerinin deneyimleriyle çalışmayı geliştireceklerini söyleyen Hosta, şöyle konuştu:

''Umuyorum ki Türkiye genelinde tüm iletişim fakültelerinde gelecek yıl bu ders verilecek. İletişime ve çocuk haklarına bu kadar gönül vermiş insan bir araya geldiğinde işin çapı büyüyor. Bu gerçekten çocuk haklarına saygı duymaktır. Bu çalışmayla basın mensubu adaylarına çocuk haklarına saygılı olmayı öğretmeyi hedefliyoruz. Diğer taraftan çalışma hayatındaki basın mensuplarıyla toplantılarımız devam edecek. Basın mensuplarını çocuklarla dost olmaya çağırıyoruz.''

Türk ve Alman iletişim öğrencilerinden bilimsel paylaşım

İstanbul(İÜHA)- İstanbul Üniversitesi (İÜ) İletişim Fakültesi ve Almanya’nın Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg Teknik Gazetecilik Yüksekokulu arasında bu yıl üçüncüsü düzenlenen Alman-Türk Yaz Akademisi, İstanbul’da gerçekleştirildi.

İÜ İletişim Fakültesi ve Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg arasındaki akademik ilişkilerin arttırılmasının amaçlandığı yaz akademisinde, iletişim dünyasındaki gelişmelerle ilgili düzenlenen karşılıklı sunumlarla da iki üniversite arasında bilimsel işbirliği sağlandı.
İlki iki yıl önce Bayramoğlu’ndeki Basın İlan Kurumu Tatil Köyü’nde, ikincisi Almanya’nın Sankt Augustin kentinde gerçekleştirilen yaz akademilerinin üçüncüsü de 10-15 Eylül 2007 tarihlerinde yine Bayramoğlu’nda yapıldı.
Bu yılki yaz akademisine İÜ İletişim Fakültesi’nden 13 akademisyen ve öğrenciler katıldı. Beş gün süren yaz akademisinde iki ülkeden öğrenci ve akademisyenler, bilimsel sunum, film gösterimi ve atölye çalışmalarının yanı sıra kültürel ve sosyal etkinlikler de gerçekleştirdi.
İÜ İletişim Fakültesi ve Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg Yüksekokulu işbirliğiyle düzenlenen 3’üncü yaz akademisinde, gazetecilik ve görsel-işitsel medya üzerine de tartışmalar yapıldı.
Yaz akademisinin ilk gününde, İÜ İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Suat Gezgin ve Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg Üniversitesi Pro-Rektörü ve Teknik Gazetecilik Yüksekokulu Öğretim Üyesi Prof. Dr. Michael Krzeminski açılış konuşmalarını yaptı. Açılış konuşmalarının ardından sunumlara geçildi.
Akademinin ikinci günü sunumlar devam etti. İki oturumda gerçekleştirilen sunumların ilkinde, oturum başkanlığını İÜ İletişim Fakültesi Radyo TV Sinema Bölüm Başkanı Doç. Dr. Neşe Kars yaptı. Sonraki oturumun başkanlığını ise yine İÜ İletişim Fakültesi Radyo TV Sinema Bölümü’nden Yard. Doç. Dr. Ceyhan Kandemir gerçekleştirdi.

4 film çekildi

12-14 Eylül tarihlerinde Araş. Gör. Tonguç İbrahim Sezen ve Araş. Gör. Didem Işıkoğlu koordinatörlüğünde ‘Yeni medya çağında küresel ısınma’ konulu workshop çalışması yapıldı. Çalışmanın ilk gününde, öğrenciler arasında workshop çalışmasın yapacak gruplar belirlendi. Ardından 4 çalışma grubu oluşmasının ardından çekimlere başlandı ve 4 adet film çekildi.

İstanbul’un tarihi ve turistik mekanları gezildi

İÜ İletişim Fakültesi’nin ev sahipliğinde gerçekleştirilen yaz akademisinin son iki gününde, Alman konuklara İstanbul’un tarihi ve turistik mekanları gezdirildi. Geziye, İÜ İletişim Fakültesi ve fakülte bünyesinde açılan Türkiye’nin ilk İletişim Galerisi gezilerek başlandı.
Daha sonra Osmanlı Devleti döneminde Harbiye Nezareti olarak kullanılan İÜ Rektörlük Binası’nı gezen öğrenciler, Sultanahmet’teki Basın İlan Kurumu’nda yenilen öğle yemeğinin ardından, gezi Ayasofya Müzesi, Sultanahmet Camisi, İstiklal Caddesi ve Taksim’de devam etti.
Yaz akademisinin son gününde, katılımcılara ve öğrencilere sertifika ve armağanlar verildi. Güzel anların yaşandığı 3’üncü Türk-Alman Yaz Akademisi, kapanış toplantısı ve film gösterimlerinin ardından sona erdi.
3’üncü Türk-Alman Yaz Akademisi’ne Fachhochschule Bonn-Rhein-Sieg Teknik Gazetecilik Yüksekokulu’ndan Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Michael Krzeminski, Prof. Andreas Schümchen, Dr. Daniela Burkhadt, Thorsten Sellheim katılırken, öğrencilerden de Katrin Beck, Carolin Vollberg, Jessica Von Ahn, Dora Gulyas, Sven Böckler, Marius Stolz, Holger Blumberg, Timo Stoppacher, Daniel Schröder, Çağdaş Orhan, Thomas Iskra, Benjamin Hödkte ve Tim Schaaf katıldı.
Ev sahibi İÜ İletişim Fakültesi’nden ise İÜ İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Suat Gezgin’in yanı sıra Doç. Dr. Neşe Kars, Yrd. Doç. Dr. Ceyhan Kandemir, Yrd. Doç. Dr. Ergün Yolcu, Yrd. Doç. Dr. Şükrü Sim, Araş. Gör. Özgü Yolcu, Araş. Gör. Tonguç Sezen, Araş. Gör. Didem Işıkoğlu, Araş. Gör. Sermin Ildırar, Araş. Gör. Ümit Sarı, Araş. Gör. Cenk Demirkıran, Araş. Gör. Korhan Mavnacıoğlu, Araş. Gör. Ahmet Kadri Kurşun katıldı.
Yaz akademisnde Cansu Özdenak Kandemir, Vedat Atasoy gibi sektörden isimlerle Kaan Bayar, Sedat Özel, Simin Aksu Erol, Özgür Velioğlu, Mesut Aytekin, Onur Akyol, Ünsal Babayiğit, Fatih Yılmazer, Yağmur Öktemtürk, Gizem Yılmaz, Serdar Yiğitol, Sinan Şahin, Mehtap Bedir, Semra Öztürk, Feyza İmren adlı öğrenciler de katıldı.