3 Mayıs 2010 Pazartesi

Daniel Garcia Andujar - Postkapital Arşiv 1989-2001


Sergi; Plato Meslek Yüksekokulu, Riva Egitim Kültür ve Sanat Vakfi ile Ispanya Disisleri Kültür Kurulusu (SEACEX) tarafindan ve Ispanyol Büyükelçiligi-Ankara ile Cervantes Enstitüsü-Istanbul destegiyle düzenlenmistir.

21Nisan-27Haziran 2010 tarihleri arasinda sergiyi gezebilirsiniz.

Proje, esit ölçekte, bir multimedya instalasyonu, sahne sunumu, açik veri tabani ve atölye çalismasi olarak tasarlanmistir ve sanatçinin geçtigimiz 10 yil içerisinde Internet’ten derledigi 250.000’in üzerinde belgeden (metinler, isitsel dosyalar, videolar vs.) olusmaktadir.


Postkapital, geride biraktigimiz 20 yillik zaman diliminde, dünya genelinde sosyal, siyasi, ekonomik ve kültürel ölçekte yasanan sert degisimi ve bu sürecin 1989’da Berlin Duvari’nin yikilmasi ve 2001 yilindaki 11 Eylül saldirilari ile simgelesen enstantanelerini eksen almaktadir. Andujar, Duvar’in yikilmasinin ardindan yasanan gelismeleri post-komünizm degil, post-kapitalizm unsurlari olarak degerlendirmektedir. Bu noktada beliren soru ise kapitalist toplumlarin bir zamanki esdegerlerinin yoklugunda ne ölçüde degistigi ve 1989 ile 2001 olaylarini takip eden küresel siyaset ortaminda baska hangi yeni duvarlarin örüldügüdür.


Kapitalizmin zafer iddialari ile Bati demokrasileri-eski Yugoslavya’daki çatismalarin, Irak’taki savasin ya da daha yakin tarihte ABD’de finansal piyasalarda yasanan dalgalanmalarin gösterdigi üzere, barisi, güveni ve istikrari saglayamamistir. “Postkapital”, 21. yüzyilin karmasik ve çeliskili olgularini, temsili yapi çerçevesinde ele almayi amaçlayan bir çalismadir; prelüdü Andujar tarafindan 1989 ve 2001 olaylari arasindaki zaman dilimi olarak gösterilen bir dönemin degerlendirilmesidir.


Ingilizce bir terim olan “postkapital”, hem finansal sermayeye hem de baskentlere atifta bulunmakta ve bu kapsamda, kapitalist toplumlardaki dönüsümleri ve kent merkezli güçlerinin degisimini arastirmaktadir.


Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçisin önemi, ilk olarak 1989 yilinda Cenevre Arastirma Enstitüsü (CERN) tarafindan saptanmistir. Bu nedenle “Postkapital”, yenik kapitalizmin ütopyalarindan çok, “network”lesmis enformasyon çaginin hem üretip hem de dayattigi, ve yasamin her alanini etkileyen karisikliklar üzerinde durmaktadir.


Günümüzün enformasyon ve depolama odakli medya ortaminda, sanatçinin teorisine göre, bilgi, arsiv ziyareti ile degil, networklesmis arsivlerden yasam araciligi ile edinilmektedir. Bu nedenle de, bilginin yorumlanmasina önemli bir rol düsmektedir. Bu açidan “Postkapital”, arsivlerin birbirleriyle çapraz baglantilar kurdugu açik bir modeldir; kullanisli ve uygulanabilir oldugu kadar mecazidir de...

Iris Dressler (Almanca-Ingilizce çeviri: Dawn Michelle D’Atri)



Türkiye 80’lerin basinda neo-liberal ekonomiye geçmesiyle birlikte çok hizli bir sekilde, çok büyük sosyal, siyasi, kültürel degisimlere sahne oldu. Biz herseyi birebir yasarken, ne bu degisimlerin kaydini tutabildik, ne de hizinin farkina varabildik. Hayatimizi dönüstüren bu degisikliklerin arkasinda yatan sebepleri, bize olan etkilerini sorgulamaya firsat vermeyen bu hizi yavaslatmak, görsel bir veriye dönüstürmek, hayatimizda olup bitenleri anlamak için, atladigimiz bir çok detayla tekrar yüzlesmemizi saglayacaktir.

Postkapital, geride biraktigimiz 20 yillik zaman diliminde, dünya genelinde sosyal, siyasi, ekonomik ve kültürel ölçekte yasanan sert degisimi ve bu sürecin 1989'da Berlin Duvari’nin yikilmasi ve 2001 yilindaki 11 Eylül saldirilari ile simgelesen enstantanelerini eksen almaktadir. Andújar, Duvar’in yikilmasinin ardindan yasanan gelismeleri post-komünizm degil, post-kapitalizm unsurlari olarak degerlendirmektedir. Bu noktada beliren soru ise kapitalist toplumlarin bir zamanki esdegerlerinin yoklugunda ne ölçüde degistigi ve 1989 ile 2001 olaylarini takip eden küresel siyaset ortaminda baska hangi yeni duvarlarin örüldügüdür.

Ingilizce bir terim olan “postkapital”, hem finansal sermayeye hem de baskentlere atifta bulunmakta ve bu kapsamda, kapitalist toplumlardaki dönüsümleri ve kent merkezli güçlerinin degisimini arastirmaktadir.*

Bugün, medya bizim için takip edilemez bir hizda ve miktarda imgeler topluyor ve dagitiyor. Bu imgeler tarafindan çevrilmis durumdayiz ve her zamankinden de fazla, bütün iletisim teknolojileri –geç kapitalizmin etkili aygitlari olarak– büyük ölçütlerdeki imge ataklariyla yasamimiza karisiyorlar. Ancak, yine ayni kaynaklarin bize ögrettigine göre herhangi bir imgenin anlami, baglamina göre degisir. Bizim için yaratilmis olan sadece imgeler degil, ayni zamanda ideolojiler ve imgelerin ardindaki gerçeklerdir.

Bu açidan “Postcapital”, Daniel García Andújar tarafindan gelistirilmis olan arsiv ironik bir sekilde sorgulayicidir, algimizdaki ve açiklamalarimizdaki siyasi, kültürel, ekonomik, sosyal ve hatta teknolojik sartlari ve gerçeklerdeki atlamalari ortaya çikararak ayni silahla vurur. Böylece, Andújar, bilissel mekanizmalarimizi dizinler. Andújar’in projesi, genis ve kaotik bir yiginin medyatize edilmis imgeleri arasinda akla yatkin baglantilar kurmaya çalisir. Amaci, izleyiciye/kullaniciya on yillik farkli zaman dilimlerinin belirli dönemlerindeki olaylar arasinda, çok yönlü baglar yoluyla iliski kurmaya yardim eden bir sistem olusturmaktir.

Basak Senova

*Dressler, Iris. “Postkapital. Arsiv 1989-2001”. Lapses/*3. Ed. Basak Senova. (Almanca-Ingilizce çeviri: Dawn Michelle d’Atri Dawn, Ingilizce- Türkçe çeviri: : Nusin Odelli) Birinici Baski. IKSV. Istanbul, s.134-136. ISBN: 978-975-7363-77-

Hiç yorum yok: