21 Haziran 2009 Pazar

Michel Foucault Güncelliğin Bir Ontolojisi

Michel Foucault
Güncelliğin Bir Ontolojisi
Judith Revel

Otonom Yayıncılık /


Foucault'nun felsefi bir düşünce'sinin ya da felsefi bir eser'inin değil de, felsefi bir güzergâhının olduğunu söylememizin nedeni ne? Güzergâh, yani girift bir yolculuk fikrinde, bir kez daha içsel bütünlük güçlüğüyie, düşünce ve düşünme düzeni ile yaşam düzeni arasındaki çetrefil etkileşim -hatta birbirini ezme- ya da her durumda kargaşa fikriyle karşı karşıya kalıyoruz: Sanki güzergâh, bir biçimde, bir kişinin özel ya da kamusal, ama felsefe dışı güzergâhım da içerlyormuş gibi. Öyleyse, Foucault güzergâhına vereceğimiz ya da ondan esirgeyeceğimiz paye sorunu, Foucault yolculuğuna vereceğimiz felsefi, entelektüel, daha genel olarak etik paye sorunu, dolaylı olarak bir başka soruyu gündeme getiriyor: Aslında, neydi Foucault? ... Psikoloji, tarih ve edebiyatla ilgilenen ve bir edebiyatçı gibi yazan filozof Foucauit. Bütün bunlara ilk gülen o olacaktır, olmuştur da: Foucault, bir söyleşide söyleşiyi yapanın "Siz kimsiniz, sayın Foucault?" sorusunu yanıtlamayı reddederek, kimliğini saptamaya çalışan ve "nüfus kütüğü ahlakı" olarak adlandırdığı şeyle ilgilenmediğini dile getiriyordu tahrik edici bir biçimde. Ve yanıtına büyük bir kahkaha eşlik ediyordu: Foucault, gülen
filozof(-olmayan?).

Hiç yorum yok: